|
|
aantal resultaten: 12
1 - 2 - 3
-
vraag van Antoine de Angelisdatum 18-05-2009
- vraag:
- Wanneer werden de Bijbelteksten in de noten van de HC ingevoerd. Het valt me op dat hier geen duidelijke standaard in zit bij de verschillende edities.
- antwoord:
- nog geen antwoord
-
vraag van G.S.Bothdatum 07-01-2008
- vraag:
- Heeft Ursinus de Heidelbergse Catechismus in het Duits geschreven of in het Latijn?
- antwoord:
- De Heidelbergse Catechismus is door Ursinus in het Duits geschreven in 1563. In het zelfde jaar kwam er een tweede en derde Duitse druk. De derde druk is in de kerkorde van de Paltz opgenomen (Textus receptus). Van deze derde druk (waarin vraag en antwoord 80) verscheen een Latijnse vertaling van de hand Josua Lagus Pomeranus en Lambert Ludolf Pithopoeus.
-
vraag van John van Zijldatum 01-10-2007
- vraag:
- In verband met een studie Nederlands lees ik nu een boek van Maarten 't Hart "Een vlucht Regenwulpen"
Na de titel komt het motto naar voren:
Zondag 10
Vraag 27:Wat verstaat gij door de voorzienigheid Gods?
Vervolgens een antwoord.
Is het antwoord altijd hetzelfde of zijn er meerdere antwoorden mogelijk op de vragen in de Heidelbergse Catechismus?
Mijn vraag is een vraag uit onwetendheid maar het boek staat vol met bijbelteksten die ik probeer te verklaren.
Alvast bedankt
John van Zijl
- antwoord:
- De Heidelbergse Catechismus is een leerboekje, waarin de leerstof in de vorm van vragen en antwoorden worden gepresenteerd. De vragen en antwoorden liggen dus, als het om de HC gaat, vast. Zij geven de mening van de HC (1563) weer. Dat wil niet zeggen dat andere auteurs op deze zelfde manier zouden formuleren. Zij zouden misschien weer andere antwoorden geven. Maar de HC doet het op deze manier.
Vriendelijke groet, WV.
-
vraag van P.S. Maljaarsdatum 30-04-2007
- vraag:
- Ik las in 'enkele kenmerken van de HC':
"...De oude klassieke catechetische onderdelen: geloof, gebod, gebed zijn in de HC zo verdeeld dat zij een eigen functie krijgen voor het geloof. Opmerkelijk is daarbij dat het gebod twee keer voor komt: als kenbron voor de kennis van de ellende en als regel der dankbaarheid. In deze en andere bijzonderheden zien we dat er in de HC naar gezocht werd om de Lutheranen zoveel mogelijk tegemoet te komen..."
Ik vind het zo Schriftuurlijk zoals antwoord 115 het gebod in de twee bekendste usussen formuleert. Hebben de opstellers bewust het Lutherse element erbij in aanmerking genomen, of hebben zij wellicht het inzicht gehad dat Calvijn Luther op eigen wijze aanvulde en dat zij beiden bijeen de Schrift meer recht deden dan afzonderlijk?
En in de usus paedagogicus én in de usus normativus tendeert alles naar Christus. Voor beide functies van de wet zijn diverse Schriftplaatsen aan te wijzen. Voor mij persoonlijk is zondag 44 een openbaring geweest.
- antwoord:
- De indeling van de HC wordt pas uniek als men die vergelijkt met andere luherse en vooral gereformeerde catechismi.Geen enkele gereformeerde catechismus behandelt de wet twee keer. Verreweg de meesten behandelen de wet als richtsnoer voor het nieuwe leven. Geen enkele lutherse catechismus behandelt de wet als richstnoer voor het nieuwe leven. De HC heeft dus een volstrekt unieke indeling. Dat zij deze indeling volgt en niet die van andere gereformeerde catechismi, valt te verklaren uit de kerkelijke en politieke situatie van Heidelberg.(gehouden aan de Confessio Augustana) Neemt niet weg dat deze visie, zoals terugkerend in vraag en antwoord 115 een vondst is, geheel gegrond op de Schrift.
Met vriendelijke groet, W. Verboom.
1 - 2 - 3
|